Heeft u uw
financiële zaken
op orde?

Lees de checklist

Intermedis A & A

Vijf vragen over populariteit van eigen bedrijf

Geplaatst op: 08-02-2020, 10:28:43

Veel ondernemingen schreeuwen om personeel, maar steeds meer mensen beginnen een eigen bedrijf. In 2019 zijn ruim 207.000 bedrijven opgericht, waarvan 159.000 eenmanszaken, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Per 1 januari 2020 zijn er 1,85 miljoen bedrijven in ons land.

Waarom kiezen mensen voor het zelfstandig ondernemerschap?

„De economie draait heel goed en daardoor zien mensen kansen om voor zichzelf te beginnen”, licht CBS-econoom Marjolijn Jaarsma toe. „Mensen willen niet meer onder een baas werken. Ze willen flexibel zijn om zo een betere balans tussen werk en privé te krijgen.”

Welke sectoren zijn het populairst?

Net als eerdere jaren kende de specialistische zakelijke dienstverlening de meeste oprichtingen, gevolgd door de handel en de bouw. Binnen de handel zijn webwinkels met ruim 15.000 verantwoordelijk voor meer dan de helft van het aantal oprichtingen. Ten opzichte van 2018 is het aantal webshops bijna verdubbeld. Voor het eerst in tien jaar zijn hierdoor organisatieadviesbureaus niet de meest opgerichte bedrijven.

Waarom is een eigen webwinkel zo populair?

Het is heel eenvoudig om een eigen webshop te beginnen. Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org schat dat ongeveer de helft van de beginnende webwinkeliers serieuze plannen heeft met zijn bedrijf. Voor de andere helft is het een hobby, iets wat ze erbij doen. Ook ondernemers die al een fysieke winkel hebben, openen vaker een online filiaal.

Hebben al die webwinkels wel overlevingskans?

Niet alleen het aantal opgerichte webwinkels was in 2019 groot, ook het aantal opheffingen. Een op de negen webwinkels sloot vorig jaar zijn virtuele deuren. In totaal zijn vorig jaar 115.000 bedrijven opgeheven. Naast webwinkels gaven ook veel managementadviesbureaus en bedrijven in design, fotografie en vertaalbureaus en post- en koeriersdiensten er de brui aan.

Welke webshops hebben kans op succes?

„Zoek het in de niche”, tipt Jongen. „Als je de zoveelste webwinkel begint in zelfgebreide kinderkleertjes, red je het niet.” Hij raadt aan je te focussen op slechts één product. Zorg dat je daarin de beste wordt. Begin alleen een theemutsenwinkel als je een aanbod hebt van duizend verschillende soorten.

Bron: bijdrage van Gabi Ouwerkerk van 8 februari 2020 op www.dft.nl

Ga terug naar de vorige pagina